Nordic Walking

Nordic Walking to intensywny marsz z kijami. Jest połączeniem techniki biegu na nartach i szybkiego marszu z użyciem specjalnie zaprojektowanych kijów. Jest jedną z ciekawszych i przyjemniejszych form aktywnego wypoczynku. Można go trenować zawsze i wszędzie, bez względu na porę roku czy pogodę.
Technika tego sportu została opracowana w latach dwudziestych XX w, w Finlandii, jako forma całorocznego treningu dla narciarzy biegowych, a następnie stopniowo zaczęła zyskiwać popularność również w szerszych kręgach.

Kto może uprawiać Nordic Walking?

Nie istnieją żadne ograniczenia wykluczające uprawianie Nordic Walking. To idealny trening dla każdego. Przy odpowiednim doborze intensywności polecany jest w szczególności osobom:

  • starszym, osobom w trakcie rehabilitacji

  • z dolegliwościami kręgosłupa i stawów, a także chorującym na osteoporozę

  • z chorobami naczyniowymi oraz z zaburzeniami krążenia obwodowego

  • osobom z wadami postawy i mającym problem z utrzymaniem równowagi ciała

  • osobom z nadwagą

  • osobom z niedowagą

  • kobietom w ciąży i po porodzie

Gdzie trenować?

Trening może być prowadzony przez cały rok na każdej nawierzchni, w parkach, lasach, w górach, na łąkach i na plaży. 
Zarówno w lesie, jak i na plaży, a także na łąkach i polach używamy ostrych końcówek kijków. Pamiętajmy - nie ma złych dróg i nawierzchni do treningów Nordic Walking. Tak jak nie ma złej pogody - jest tylko zły ubiór!

Zalety uprawiania Nordic Walkingu

Regularne treningi Nordic Walking są doskonałym sposobem na utrzymanie dobrej kondycji i zdrowia.

Podczas treningu, przy zastosowaniu prawidłowej techniki, zaangażowane jest 90% mięśni ciała, co wpływa na wzmocnienie mięśni, ujędrnienie całego ciała i ogólną poprawę kondycji fizycznej. Poprawia się również dotlenienie organizmu, wydolność serca, a także praca układu krążeniowo - oddechowego. Zwiększa się ruchomość górnego odcinka kręgosłupa, a także łagodzi napięcia mięśniowe i ból w okolicy barków. Uprawianie Nordic Walking sprzyja również utrzymaniu odpowiedniej wagi ciała - w porównaniu ze zwykłym chodem, pozwala on na spalenie przeciętnie od 20% do 40% więcej kalorii.

Najważniejsze zalety uprawiania Nordic Walkingu
  • ogólna poprawa sprawności, wydolności i kondycji fizycznej całego organizmu

  • odciążenie kręgosłupa i stawów, w tym stawów kolanowych,

  • korekta sylwetki i sposobu poruszania się,

  • lepsza koordynacja ruchów i poczucie równowagi,

  • obniżenie poziomu złego cholesterolu,

  • redukcja ciśnienia tętniczego i wzmocnienie serca, układu krążenia, poprawa przepływu krwi w kończynach, zmniejszenie ryzyka zawału serca,

  • dotlenienie organizmu,

  • zwiększona odporność organizmu

  • redukcja masy ciała

  • zmniejszenie napięcia mięśniowego w okolicy szyi i barków oraz zapobieganie sztywnieniu stawów

  • zapobieganie osteoporozie - zwiększenie gęstości kości kończyn dolnych

  • poprawa tolerancji glukozy przez zmniejszenie zapotrzebowania na insulinę, co znacznie redukuje ryzyko wystąpienia cukrzycy

  • poprawa samopoczucia - obniżenia poziomu hormonów stresu

  • ćwiczenia w towarzystwie i możliwość swobodnych rozmów przy jednoczesnej aktywności fizycznej

Przygotowanie do treningów

Do rozpoczęcia treningu potrzebne jest jedynie sportowe obuwie, wygodna, niekrępująca ruchów odzież oraz odpowiednio dobrane kije. Kije są wyposażone w specjalne uchwyty, tzw. paski (rękawiczki), które zapewniają odciążenie stawów i kręgosłupa, a także zachowanie równowagi.

 

Długość kijów powinna być dopasowana do wzrostu ćwiczącego. Można tę długość ustalić w dwojaki sposób:

  • poprzez ustawienie kijków przy nodze, prostopadle do podłoża. Ramię powinno być ułożone pod kątem 90 stopni w stosunku do przedramienia. (w przypadku osób początkujących, kąt ten może być nieznacznie większy)

  • bądź mnożąc swój wzrost przez współczynnik 0,68

Jak się ubrać, o czym trzeba pamiętać

Podczas marszu - treningu będzie nam dużo cieplej zatem wychodząc z domu należy ubrać się lżej, najlepiej w odzież oddychającą, tj. bieliznę oddychająca, bawełniany podkoszulek, cienki polar i kurtkę oddychającą. 
Oczywiście należy dostosować strój do pory roku. Ważne są również buty, najlepiej z grubym bieżnikiem, który zapobiegnie poślizgom na błocie, liściach czy śniegu. Koniecznie późną jesienią i w zimie należy zabrać ze sobą rękawiczki, czapkę lub opaskę.

 

Na jesienne treningi polecam rękawiczki do Nordic Walking firmy Exel oraz buff czyli wielofunkcyjną chustę (np. zamiast szalika).

ZACZNIJ Z NAMI TRENOWAĆ NORDIC WALKING! 
TO ŚWIETNA ZABAWA I SAMO ZDROWIE!

Copyright © 2012-2018 Wszystkie prawa do artykułów oraz fotografii zastrzeżone! Zakaz kopiowania bez zgody administratora strony. Wszelkie prawa zastrzeżone.